Na een succesvolle uitbreiding met 250.000 geregistreerde klanten en bijna een miljoen voltooide ritten in Zweden, wordt M, het merk dat Volvo Cars lanceerde voor gedeelde mobiliteit, voortaan Volvo On Demand. Volvo On Demand werd ontwikkeld en wordt uitgebaat door dochteronderneming Volvo Car Mobility, en blijft groeien met het oog op een nieuwe kijk op autobezit en stedelijke mobiliteit.
Het is een uniek mobiliteitsplatform dat klanten meer mogelijkheden biedt om toegang te krijgen tot een Volvo. Het kadert in een strategische langetermijninvestering om het belang van gedeelde mobiliteit bij Volvo Cars te vergroten, om op die manier onze doelstelling te verwezenlijken om persoonlijke, duurzame en veilige mobiliteit aan te bieden en om tegen 2040 een circulaire onderneming te worden. Het is de bedoeling dat Volvo On Demand buiten Zweden wordt uitgebreid met een ruimer dienstenaanbod.
Uit een externe analyse blijkt dat een enkele deelauto van Volvo Car Mobility momenteel de behoefte aan tot wel negen personenwagens in privébezit in Zweedse steden vervangt, wat overeenstemt met een jaarlijkse vermindering van meer dan 16 duizend ton CO2-uitstoot. De dienst voor gedeelde mobiliteit maakt ruimte vrij in steden en helpt klanten om duurzamer te leven en tegelijk tijd en geld te besparen.
Volvo On Demand zal verder worden ondersteund door Volvo Cars’ eigen door AI aangestuurde mobiliteitsplatform. De basis van het platform wordt gevormd door het dynamische intentiemodel van Volvo Car Mobility, een toonaangevende architectuur voor een geavanceerde voorspelling van de vraag en optimalisering van het aanbod, met behulp van AI-ondersteunde technologieën.
“Bij Volvo Cars willen we mensen de volledige vrijheid bieden om zich op een persoonlijke, duurzame en veilige manier te verplaatsen,” aldus Magnus Fredin, Senior Vice President Global Online Business bij Volvo Cars. “De toekomstgerichte strategie van Volvo Car Mobility helpt ons om die belofte waar te maken. Met Volvo On Demand slaan we een nieuwe weg in naar een flexibele toegang tot wagens. We zien het helemaal zitten om deze reis samen te maken. Volvo On Demand bereikt doelgroepen die niet noodzakelijk een wagen willen bezitten, maar er wel af en toe een willen gebruiken.
“Wij kijken ernaar uit om onze groei te versnellen op basis van ons mobiliteitsplatform en om deel uit te maken van het kernaanbod van Volvo Cars”, verklaart Erik Jivmark, CEO van Volvo Car Mobility. “Wij verwachten dat een nieuw productaanbod en een internationale uitbreiding het klantenbestand enorm zullen doen toenemen en ons op een volledig nieuw groeitraject zullen zetten.”
De huidige gebruikers van de M-dienst, die in 2019 werd gelanceerd, zullen de nieuwe gebruikersinterface en een opgefriste look & feel al in september 2022 kunnen ontdekken. De dienst zal tijdens deze overgangsperiode blijven functioneren zoals gewoonlijk.
Over Volvo Car Mobility
Volvo Car Mobility is een mobiliteitstechnologiebedrijf dat de slimme mobiliteitsdienst M aanbiedt die vanaf september 2022 Volvo On Demand zal heten. De dienst biedt gebruikers een flexibele toegang tot auto’s van Volvo en krijgt in de App Store een score van maar liefst 4,8. Door gebruik te maken van de kracht van zijn eigen AI-ondersteunde mobiliteitsplatform geeft Volvo Car Mobility mee vorm aan duurzame steden door het aantal auto’s te verminderen en meer mensen de mogelijkheid te bieden om zich vrij en duurzaam te verplaatsen.
Volvo Car Mobility is een volledige dochteronderneming van de Volvo Car Group en een strategische investering om een bredere klantenbasis te bereiken en tegemoet te komen aan nieuwe consumentenvoorkeuren. Volvo Car Mobility telt ongeveer 200 werknemers, heeft zijn hoofdkantoor in Stockholm en lokale vestigingen in Göteborg en Malmö. Volvo On Demand is verkrijgbaar in de App Store en via Google Play.