De Volvo XC40 Recharge is Volvo’s allereerste volledig elektrische auto. Hij is gebaseerd op de bestverkochte compacte premium SUV XC40, het eerste Volvo-model dat de prestigieuze prijs ‘Europese auto van het jaar’ in de wacht sleepte.
Net als de XC40 is de XC40 Recharge gebaseerd op de Compact Modular Architecture (CMA), een geavanceerd voertuigplatform dat mede is ontwikkeld binnen de Geely Group.
In een nieuwe update hebben de ontwerpers van Volvo Cars de XC40 line-up een opfrisbeurt gegeven om zijn hypermoderne design en moderne statement te versterken.
Een nieuwe voorbumper en een frameloze grilleplaat zorgen ervoor dat de volledig elektrische XC40 Recharge visueel synchroon loopt met de Volvo C40 Recharge, waardoor de twee auto’s die het voortouw nemen in het elektrificatieproces van Volvo Cars, op één lijn liggen.
De kenmerkende Thor’s Hammer-koplampen zijn uitgerust met de allernieuwste pixel LED-lichttechnologie, waardoor ze zich automatisch aanpassen aan het voorliggende verkeer en de weg efficiënt verlichten zonder andere bestuurders te verblinden.
Daarnaast zijn er nieuwe exterieurkleuren en velgen beschikbaar, evenals premium ledervrije bekledingsopties, die nog meer mogelijkheden voor personalisering bieden.
De nieuwe exclusieve Tailored Wool Blend-bekleding in de Recharge-modellen is gemaakt van 30 procent verantwoord geproduceerde wol en 70 procent polyester met contrasterende witte biezen, gecreëerd om de ervaring van hedendaagse, duurzame luxe te optimaliseren.
Het geavanceerde luchtzuiveringssysteem voorkomt dat tot 80 procent van de schadelijke PM 2,5-deeltjes de cabine binnendringen. Ongeacht de omstandigheden buiten kunnen de inzittenden met deze oplossing genieten van een betere en gezondere luchtkwaliteit, terwijl ze ook de mogelijkheid hebben om deeltjes- en pollenniveaus buiten de auto te controleren.
De 2023 Volvo XC40 is ook uitgerust met Recharge-banden voor gebruik het hele jaar door, standaard of optioneel in Europa. Dit zijn de eerste banden voor gebruik het hele jaar door met een A-klasse energie-efficiëntie, een innovatie die aansluit bij het streven van de onderneming om duurzamere producten aan te bieden.
Connectiviteit en infotainment
De XC40 Recharge is uitgerust met een infotainmentsysteem dat samen met Google is ontwikkeld. Het infotainmentsysteem biedt klanten ongekende personalisatie, verbeterde niveaus van intuïtiviteit en nieuwe ingebedde Google-technologie en -diensten, zoals de Google Assistant, Google Maps en apps op Google Play.
De XC40 Recharge is in staat om via de ether grote software- en besturingssysteemupdates te ontvangen. Zo kan de auto zich in de loop van de tijd blijven ontwikkelen en verbeteren, in plaats van op zijn hoogtepunt te zijn wanneer hij de fabriek verlaat.
Technologie van de aandrijflijn
De XC40 Recharge AWD wordt geleverd met twee elektromotoren, één op de vooras en één op de achteras. Deze worden aangedreven door een 78 kWh batterij die snel kan worden opgeladen van 10 tot 80 procent in iets meer dan 30 minuten *. De versie heeft een geschatte actieradius van ongeveer 438 km (WLTP Combined) **.
De XC40 Recharge is ook leverbaar met een elektrische enkele motor op de vooras. Deze versie wordt geleverd met een 69kWh batterij. De batterij, die via een snellaadsysteem in iets meer dan 30 minuten * van 10 tot 80 procent van de capaciteit kan worden opgeladen, biedt een verwachte actieradius van maximaal 425 km (WLTP Gecombineerd) ** op één lading in de WLTP-rijcyclus.
Meer details over het aanbod van de aandrijflijn vindt u in de technische specificaties.
Veiligheid en bestuurdersassistentie
Terwijl ze voortbouwen op de uitstekende veiligheidsnormen van de oorspronkelijke XC40, moesten de veiligheidsingenieurs van Volvo Cars de frontale structuur van de XC40 Recharge volledig opnieuw ontwerpen en versterken om het hoofd te bieden aan de afwezigheid van een motor en het gewicht van 500 kg van de hoogvoltagebatterij. Tegelijkertijd moet de structuur voldoen aan de hoge veiligheidseisen van Volvo Cars en de inzittenden net zo veilig houden als in elke andere Volvo.
De accu wordt beschermd door een veiligheidskooi, die bestaat uit een frame van geëxtrudeerd aluminium. Dit frame is ingebed in het midden van de carrosseriestructuur van de auto, waardoor er een ingebouwde kreukelzone omheen ontstaat. De plaatsing van de batterij onder de vloer van de auto verlaagt ook het zwaartepunt van de auto en biedt zo een betere bescherming tegen kantelen.
Aan de achterzijde is de elektrische aandrijflijn in de carrosseriestructuur geïntegreerd om de botskrachten beter van de cabine af te verdelen.
De XC40 Recharge is ook uitgerust met een nieuw, schaalbaar Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) sensorplatform dat bestaat uit een reeks radars, camera’s en ultrasone sensoren.
Dit platform maakt de ontwikkeling en inzet van actieve veiligheidssystemen mogelijk, zoals de detectie van andere weggebruikers, automatisch remmen en het vermijden van botsingen. Het maakt ook een zachte ondersteuning van de bestuurder mogelijk, van stilstand tot snelwegsnelheden, via de Pilot Assist-functie.